Escenaris pedagògics i professionals per col·lectius emprenedors

[mp_code]

Athena aposta per acostar la universitat al món empresarial des d’una vessant més experimental, vivencial i professional posant en valor aquelles metodologies participatives que situen l’alumnat com a protagonista de la seva pròpia transformació. Es fomenta un ensenyament-aprenentatge que aposta per la incentivació de la creativitat i la innovació a partir de la combinació d’instruments pedagògics propis de la formació presencial, de la formació e-learning, de la comunicació i interacció pròpies de l’educació empresarial

[/mp_code]
[mp_code]

(la presa d’iniciativa i de decisions intuïtives, networking, identificació d’oportunitats, solucions creatives a problemes, innovació, pensament estratègic, habilitats personals i efectives…) a partir de metodologies participatives pròpies de les arts escèniques com el Teatre de l’Oprimit i el Treball de Processos Processos (TP) com a mètode interdisciplinari que ofereix actituds i eines per a facilitar la transformació i el creixement tant a nivell individual com col·lectiu, treballant en la gestió de conflictes i problemes psicològics, físics i socials.

[/mp_code]
[mp_image id=”1518″ size=”full” link_type=”custom_url” link=”#” target=”false” caption=”false” align=”left”]
[mp_code margin=”50,none,none,none”]

Un projecte singular de l’Associació Athena amb seu a Olot (La Garrotxa) dirigit als membres de l’Associació La Iera d’Olot, un grup d’artesans/artistes/creadors que al març del 2017 proposen a l’Ajuntament d’Olot la idea de crear una possible Fàbrica de Creació a Olot i la missió de l’Associació Athena és ajudar-los a fer realitat el seu projecte així com també ajudar a la dinamització econòmica, social i cultural del centre urbà d’Olot (La Garrotxa).

L’actuació principal del projecte és dinamitzar la millora i viabilitat de projectes d’Economia Social, Solidària i cooperatives. El projecte respon a l’estratègia Catalunya 2020 . Per un costat, fomenta la col·laboració entre empreses d’economia social que ajuden al desenvolupament de la cooperativa de creació artística al crear nous productes o serveis a la capital de la Garrotxa.
A la vegada es promouen productes i serveis de qualitat, sostenibles, de proximitat i responsables des del punt de vista social, econòmic i ambiental. La creació de la cooperativa, com a proposta singular del Taller del Sastres d’Olot minimitza costos estructurals, comercials i de gestió a partir de la col·laboració d’empreses, entitats i administració. Les actuacions també ajudaran a combatre el progressiu despoblament del territori.

Els projectes de l’Associació Athena fomenten l’esperit empresarial i l’emprenedoria de diferents col·lectius utilitzant una metodologia innovadora que respon a un itinerari. Recursos teòrics sobre la creació d’empresa, treball pràctic per mitjà d’una cooperativa simulada e-learning (programa informàtic SEFED de simulació d’empreses de la Fundació Inform), pràctiques no laborals en empreses reals, recursos pedagògics de determinades dinàmiques de les arts escèniques (Teatre de l’Oprimit i Treball per Processos) i un servei de mentoring i consultoria que acompanya i avalua els participants tant durant com posteriorment al procés de formació i aprenentatge. I tot això treballant la perspectiva de gènere en totes les fases del projecte.

Aquests elements, en el marc de la posada en pràctica d’una cooperativa simulada i d’uns sectors justificats per les demandes i necessitats de cada projecte, volen escenificar realitats conegudes de l’entorn laboral, així com les problemàtiques i els desafiaments del treball en equip i relacional. Tot això, recreat i ideat per fer pensar, reaccionar i actuar en situacions anàlogues a les que és donen en el món laboral.

El Projecte SEFED Emprèn de la Fundació Inform és una plataforma virtual de simulació d’empreses que opera a nivell nacional i internacional, que aporta una experiència de treball en xarxa de manera pràctica i transversal (learning by doing) i que forma l’alumnat en tasques administratives i de gestió empresarial. SEFED utilitza la simulació d’empreses com a metodologia pedagògica multilingüe per promoure la utilització de sistemes d’aprenentatge i d’avaluació propis de ‘entorn e-learning i que permeten aprendre i avaluar des d’una vessant
més professional.

El Teatre de l’Oprimit i el Treball de Processos són eines pedagògiques que permeten treballar els valors col·laboratius, l’empenta, l’auto reconeixement en l’acció, la presa de decisions, la connexió amb el propi potencial i la creació col·lectiva. Augusto Boal, creador del mètode d’aquest teatre pedagògic per a la transformació social, explica que el Teatre de l’Oprimit tracta d’estimular les participants a expressar les seves vivències de situacions quotidianes d’opressió a través del teatre. Es tracta duna corrent teatral basada en la idea del diàleg i la interacció entre qui actua i qui observa. Les tècniques, els jocs, les dinàmiques, els exercicis característics d’aquest teatre ofereixen un acompanyament pedagògic que potencia el paper actiu dels participants, donant suport a l'hora de promoure valors personals i emprenedors.

El Treball de Processos es basa en el principi de Democràcia Profunda, que posa l’accent a escoltar i valorar totes les veus i dimensions que conformen l’experiència en els seus diferents nivells: personal, relacional, grupal i global. Amb aquesta metodologia es busca potenciar les
habilitats i qualitats de la persona en el seu àmbit professional o en determinats rols que ocupa, per prendre més consciència del seu poder personal i facilitar la seva capacitat de gestió i lideratge.

e-TramaiOrdit
Projecte singular de l’Associació Athena per als membres de l’Associació La Iera d’Olot
2018-2019

[/mp_code]